Monday, December 15, 2014

User personas & shadowing

Varjostaminen:

Ennen varsinaista varjostamista suoritin kvalitatiivisen menetelmän mukaisen syvähaastattelun valitakseni mihin osa-alueeseen keskityn naisten osastolla ja mihin asioihin kiinnitän huomiota asiakkaiden käyttäytymisessä.
Haastattelun pohjalta osastoksi valikoitui kosmetiikkaosasto, koska haastateltava kehui erityisesti tätä  osastoa ja sanoi sen olevan ainoa osasto jossa varsinaisesti tavaratalossa asioi. Muilta osin haastateltava koki tavaratalon jokseenkin sekavaksi.
Päätin siis mennä kosmetiikkaosastolle ja seurata 25-40 vuotiaiden naisten käyttäytymistä siellä. Lisäksi tarkkailin myös tavaratalon henkilökunnan toimintaa.
Keskeisimmät havaintoni:
    •    Naiset tekivät ostoksensa pääasiassa melko nopeasti, vaikutti siltä että suurin osa tiesi mitä he halusivat.
    •    Henkilökunnalta ei saanut palvelua. Henkilökuntaa oli kyllä hyvin paikalla ja he hymyilivät kohteliaasti, mutta kukaan ei omatoimisesti tullut auttamaan minua kun pyörin eksyneen näköisenä kosmetiikkaosastolla, etsimässä kosteusvoidetta lahjaksi äidilleni.  


Päätelmä:  Jos tiedät mitä etsit, tavaratalon kosmetiikkaosasto on toimiva laajan ja korkealaatuisen valikoiman ansiosta. Jos taas et tiedä mitä etsit, voisi henkilökunta palvella & opastaa paremmin. 

Lopputulos: Alan miettimään miten asiakkaan kokeman ”tiedän mitä etsin ja löydän sen helposti” tunteen saisi siirrettyä kosmetiikkaosastolta myös muille osastoille.

Tämä on nyt hyvin tiivistetty ja yksinkertaistettu versio, mutta toivottavasti saatte ideasta kiinni.

User personas:

Tutustuttuani erilaisiin persooniin, mietin miten näitä ryhmiä voisi löytää tavaratalostamme. Tästä olikin suurta hyötyä, sillä eri persoonien pohjalta keksin monta kehityskelpoista ideaa projektiimme.
Esim vastuullisten ihmisten osallistuttaminen keskustan pelastamistalkoisiin. Annetaan ihmisille syy olla ylpeitä kaupungistaan ja tuntea että he tekevät jotain hyvää asioidessaan kauppakeskuksesta.
Samaan aikaan yritimme keksiä mitä tarjota ihmisille jotka luonnostaan hakevat elämyksiä/engagementia. Kehitimme esim Wiikon Turkulainen konseptin ja Wiikon tuote-facebook kampanjan tämän pohjalta.
Seuraava askel olisi ollut kokeilla ideoita käytännössä (MVP), mutta aika loppui valitettavasti kesken ja kauppakeskus keskittyi joulumyyntiin.

No comments:

Post a Comment